Mondmasker naaien

Hoe moet je het mondmasker naaien. 😷 
Eerst moet je het patroon downloaden van de site van libel dit heb ik gebruikt. Knip het uit in de gewenste patroonmaat. 

Nadien moet je ze 2maal uit de buitenstof en 2 maal uit de binnenstof knippen. Zie dat je ze goed legt want je moet het patroon deel 1 keer met tekst naar boven op de stof leggen en 1 keer naarbeneden. Ik doe er aan de onderkant ook 3 cm bij. Als je hem dan 1 keer geknipt hebt kan je dit ook uit de andere stof knippen met het net geknipte patroonherkenning als mal.
Hierna leg ik het patroon er terug op en zet ik een streepje waar het stopt zodat ik het weet als ik het straks om naai.
Hierna drieg ik de randen met mijn overlock maar je kan dit ook met een gewone machine. Ik doe dit aan de onderzijde alleen straks doe ik de zijkant.
Bij de zijkant leg ik de 2 delen met de goede kanten tegen elkaar en zet ze ineens vast aan elkaar. Eerst met de overlock en dan nadien met de naaimachine. Je kan beide stappen ook met de naaimachine doen.
Hierna zet ik het masker tegen elkaar. Ik vouw de onderkant tot aan het streepje om en duw dit goed aan. Dit bij beide stoffen.
Dan zet ik de onderkant vast aan elkaar met naalden. En in de punt vanboven ook.
Nu naai ik alles aan elkaar. Ik laat vanonder in het midden een keergat dat ook dient om nadien een filter in te stoppen.
Nadien zet ik de bovenkant vast. Hierbij leg ik de stof die aan de voorkant komt langs boven zodat ik als ik in de punt kom de stof wat kan draaien dat de punt nadien mooi in het midden zit.
Hierna zet ik de zijkanten vast.
Dan keren we de stof om nadat we alle stukjes draad mooi hebben weg geknipt.
Hierna gaan we langs de bovenzijde ook de stof overstikken zodat het masker goed blijft zitten. Ook hier weer met de goede stof vanboven zodat je in het midden de stof weer wat kan draaien.
Daarna doen we de zijkanten. Voor de tunnels van de elastiek of het lint. Neem een lat en kijk wat ongeveer 1,5 cm is daar gaan we vouwen. En het hierna vastzetten.
Daarna vouw ik het dubbel en kijk ik waar ik aan de andere kant moet vouwen en stikken. Zodat het masker mooi in evenwicht genaaid is ongeveer.
Hierna kan je door de tunnels die je nu net genaaid hebt een rekker stoppen of een lint. Bij het lint heb je een lint van 1 meter nodig aan beide zijde en kan je best ook een beetje vast zetten.

Met de rekker neem ik 2x de zijkant en half.

Reactie schrijven

Commentaren: 0